Home > Uncategorized > TripAdvisor.com

TripAdvisor.com

Tripadvisor.com

Eén van de meest besproken sites in verband met toerisme en het plannen van een trip, is Tripadvisor.

Stel, ik wil op reis, wat doe ik? Ik ga zaken opzoeken over een bepaalde stad, wat er te doen is in die stad, waar ik kan logeren, eten, …

Het is eerste wat mij opvalt op TripAdvisor is het kader met “Plan the perfect Trip”.  Stel, ik ga op reis naar Oostende.  Ik heb 22 jaar in Oostende gewoond, dus ik weet wat er te doen valt.  In de “Things to do”-tab vul ik ‘Oostende’ in:

thingstodo_oostende

“Your location not found”.  Geen geldige Engelse zin, maar ik besef al dat niet op reis hoe te  gaan naar Oostende.  Dan maar ‘Leuven’ proberen.

thingstodo_leuven_result

Het is eerste wat ik zien krijg, zijn 4 gesponsorde links. Je merkt duidelijk dat het om reclame gaat. Het is voornamelijk reclame over hotels en verblijfplaatsen in Leuven. Niet wat ik zocht dus. Daaronder staat een link naar vluchten naar Leuven.  Daarnaast staat een link naar een ‘Free Leuven Guide’, geen idee wat dat is. Ook staat de huidige temperatuur in Leuven erbij (in graden Farenheit!). En dan eindelijk, daaronder, staan de “Things to do”.  Hoewel er maar 7 resultaten zijn, is er toch nog een optie om te filteren op ‘History and Culture’ of op ‘Entertainment and amusement’.

De resultaten staan onder elkaar.

Wanneer ik op iets klik, bijvoorbeeld ‘Town Hall (Stadhuis)’, dan is het eerste wat ik te zien krijg, terug reclame, gesponsorde links die mij naar hotels in Leuven willen sturen.

Daaronder krijg ik 3 reviews te zien, waarvan 2 in het Japans. Gelukkig is een Google Translation knop voorzien:

thingstodo_leuven_stadhuis

Rechts daarvan vinden we terug die ‘Free Leuven Guide’ waarvan de betekenis mij nog steeds niet duidelijk is en eronder terug de temperaturen in Farenheit. Een klein kaartje toont ons de locatie van het stadhuis. Als we daar op klikken, krijgen we een grote kaart.  Waar, eerst en vooral, terug gesponsorde locaties, zoals hotels, opstaan.  Maar na inzoomen op Leuven, krijgen we ook andere ‘Things to do’ in Leuven te zien.  Eindelijk iets nuttigs.
Hoewel, wanneer we uitzoomen om een totaal beeld te zien, krijgen we het volgende bericht:

You are zoomed out too far to see location pins. Please zoom back in.

Net hetgeen interessant zou zijn: een overzicht van wat er allemaal te doen is in België, is niet mogelijk met deze applicatie.

Terug op de pagina van het stadhuis vinden we, onder de reviews, een optie om zelf een review te schrijven en daaronder terug reclame voor hotels in de buurt.

Aan de linkerkant van de pagina vinden we nog meer links naar nog meer bezienswaardigheden, hotels en vele andere zaken in verband met Leuven.

Conclusie van deze eerste ‘trip’ door TripAdvisor:

TripAdvisor lijkt interessant, maar het vergt wel doorzettingsvermogen om er zelf nuttige info uit te halen.  Vooral de overvloed aan reclame, gesponsorde links, en links naar andere gerelateerde zaken, zijn er te veel aan en maken de site alles behalve overzichtelijk. Ik kan verstaan dat iemand die veel met TripAdvisor werkt, hier overkijkt en er vlot mee kan werken. Maar een beginneling zoals ik, zal vlug verward geraken door de overvloed aan informatie.

Ook het kaartje, het enige visuele eigenlijk, laat te wensen over. Wanneer men te ver uitzoomt, krijgt men de melding dat we te ver uitgezoomd zijn om nog iets te zien. Dit moet beter. Een overzicht van interessante locaties over heel het land zou veel beter zijn.

TripAdvisor kan dus een betere visualisatie gebruiken.

Categorieën:Uncategorized
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

